The concept of Rusydi Ahmad Thu'aimah in the Arabic Textbook MI Ministry of Religious Affairs / Konsep Rusydi Ahmad Thu'aimah dalam Buku Teks Bahasa Arab MI Kementerian Agama

Sugirma Sugirma, Dian Risky Amalia, Nurhadi Nurhadi, Wildana Wargadinata, Siti Sulaikho

Abstract


The Arabic textbook of MI Ministry of Religious Affairs became a national textbook and became a guide for other supporting books such as LKS at the Madrasah level. The quality and effectiveness of the book "Kitābu at-Ṭālib al-Lughah al 'Arabiyyah" requires validation in its implementation in MI as a student need. Rusydi Ahmad Thu'aimah, a world-caliber Arabic expert, has categories and concepts about textbooks that will be synchronized with grade 3 textbooks MI Ministry of Religious Affairs.This type of research is Content Analysis which focuses on the material of the textbook "Kitābu at-Ṭālib al-Lughah al-'Arabiyyah" on the characteristics of the concept of Rushdi Ahmad Thu'aimah. The result of the study was the book "Kitābu at-Ṭālib al-Lughah al-'Arabiyyah" in accordance with the 5 standards set by Rushdi Ahamad Thu'aimah, includes validity standards that refer to KMA number 183 of 2019, urgent standards have covered cognitive, affective and psychomotor stages, talent interest standards with image stimuli and fun game play, learning capability standards starting from simple stages to difficult stages, and natural standards, the material presented contains ecoliteracy and contemporary values that are in sync with student life. Researchers then to measure the effectiveness of this book in the learning process in the field and further analyze the perceived benefits of this student book, when applied in their schools and the development of effective learning strategies.

Abstrak: Buku ajar bahasa Arab MI Kementerian Agama menjadi buku ajar nasional dan menjadi pedoman bagi buku penunjang lainnya seperti LKS tingkat Madrasah. Kualitas dan keefektifan kitab “Kitabu at-Ṭālib al-Lughah al ‘Arabiyyah” memerlukan validasi dalam penerapannya di MI sebagai kebutuhan siswa. Rusydi Ahmad Thu'aimah, pakar bahasa Arab berkaliber dunia, mempunyai kategori dan konsep tentang buku ajar yang akan disinkronkan dengan buku ajar kelas 3 MI Kementerian Agama. Jenis penelitian ini adalah Content Analysis yang fokus pada materi buku ajar “Kitabu at-Ṭālib al-Lughah al-'Arabiyyah" tentang ciri-ciri konsep Rusydi Ahmad Thu'aimah. Hasil penelitian adalah kitab “Kitābu at-Ṭālib al-Lughah al-’Arabiyyah” sesuai dengan 5 standar yang ditetapkan oleh Rushdi Ahamad Thu’aimah, meliputi standar keabsahan yang mengacu pada KMA nomor 183 tahun 2019, standar mendesak mempunyai meliputi tahapan kognitif, afektif dan psikomotorik, standar minat bakat dengan rangsangan gambar dan permainan yang menyenangkan, standar kemampuan belajar mulai dari tahap sederhana sampai tahap sulit, dan standar alam, materi yang disampaikan mengandung ecoliteracy dan nilai-nilai kekinian yang selaras dengan kehidupan siswa. Peneliti kemudian mengukur keefektifan buku ini dalam proses pembelajaran di lapangan dan menganalisis lebih lanjut manfaat yang dirasakan dari buku siswa ini, bila diterapkan di sekolahnya serta pengembangan strategi pembelajaran yang efektif.


Keywords


Rusydi Ahmad Thu’aima; MI Arabic Textbook; Arabic Language

Full Text:

PDF

References


Agama, Kementerian, KMA No. 183 Tahun 2019 Tentang Kurikulum PAI Dan Bahasa Arab Pada Madrasah (Indonesia, 2019)

Albab, Dehendar Ulil, ‘Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Mi Kelas Iv Kurikulum 2013 Terbitan Kemenag Ri Tahun 2020’, Jurnal Al-Maqayis, 5.1 (2021), 1

Albantani, Azkia Muharom, ‘Mustawayat Ta’Alum Wa Ta’Lim Al-Lughah Al-’Arabiyah ’Inda Rusydi Ahmad Thu’Aimah’, ARABIYAT: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 1.1 (2014)

Amalia, Aam, ‘Analisis Gradasi Materi Saraf Dalam Buku Belajar Tasrif Sistem 20 Jam Karya KH. Aceng Zakaria’, Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3.1 (2017), 102–23

Asbarin, Asbarin, Umi Machmudah, Nabila Nailil Amalia, and Moch Taufik, ‘An Analysis on The Principles of Arabic Textbooks for Madrasah Aliyah in Indonesia: Based on The Ministry of Education and Rusydi Ahmad Thu’aimah’, Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 10.2 (2022), 171–84

Daris Hadianto, Isah Cahyani, ‘Rekonstruksionisme: Metode Komunikatif dalam Pemerolehan dan Pembelajaran Bahasa untuk Mengembangkan Kemampuan Berbahasa’, Jurnal KATA, Vol 2.1 (2018), 118–23

F.A. Hamied, Proses Belajar Mengajar Bahasa. Jakarta: Dirjen Dikti, P2LPTK.

Gay, L.R., Educational Research: Competencies for Analysis and Application, Fourth Edi. New York: Macmillan Publishing Company, 1992.

Goleman, D., Ecological Intelligence : Mengungkap Rahasia Di Balik Produk-Produk Yang Kita Beli. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 2010.

Hamzah, Syeh Hawib, ‘Aspek Pengembangan Peserta Didik: Kognitif, Afektif, Psikomotorik’, Dinamika Ilmu, 12.1 (2012), 1–22

Irwanto, Psikologi Umum. Jakarta: PT. Prenhallindo, 2002.

Khaliza, Suci Noor Asa, ‘Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Kelas VII Madrasah Tsanawiyah Karya Rachmat Faisal’, Al-Mu’arrib: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3.1 (2023), 1–12

Kholida, Umi, Kitabu Al-Thālib Al-Lughah Al-‘Arabiyyah, ed. by Danial Hilmi. Jakarta: Kementrian Agama RI, 2020.

Kholila, Umi, كتاب الطالب اللغة العربية, ed. by Danial Hilmi. Jakarta: Direktorat KSKK Madrasah Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama Republik Indonesia, 2020.

Mulhendra, ‘Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Untuk MI / SD Islam Pustaka Imam Syafi’i Menurut Kriteria Rusydi Ahmad Thu’aimah’, Jurnal Tashfiyatuna, 01.01 (2022), 56–70

Muradi, Ahmad, Bahasa Arab Dan Pembelajarannya Ditinjau Dari Berbagai Aspek. Yogyakarta: Pustaka Prisma, 2011.

Muzayin, Aziz, and Nujumun Niswah, ‘Analisis Buku Teks “Al-Lughah Al-‘Arabiyah Al-Mu’Âshirah” Karya Eckehard Schulz’, Jurnal Bashrah, 02.1 (2022), 33–48

Purwanto, Ngalim, Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2007.

RI, Menteri Agama, Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia Nomor 2 Tahun 2008. Jakarta, 2008.

Susiawati, Iis, Zulkarnain Zulkarnain, Wiena Safitri, and Dadan Mardani, ‘Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah (Tinjauan Pada Kompetensi Guru Dan Model Pembelajaran)’, El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA, 21.1 (2022), 101–16

Thu’aimah, Rusydi Ahmad, Dalil ’Amal Fi I’dadi Al-Mawad Al-Ta’limiyah Li Baramaj Ta’lim Al-’Arabiyah. Makkah al-Mukaarramah: Ummu al-Quraa University, 1985.

______, Ta’lim Al-Lughah Li Ghairi Nathiqina Biha: Manahijuhu Wa Asalibuhu. al-Ribath: UCESCO, 1989.

Vioreza, Niken, Nana Nana, Kama Abdul Hakam, and Wawan Wawan Setiawan, ‘Analisis Kertersediaan Bahan Ajar Kearifan Lokal Berbasis Kearifan Lokal Dalam Menumbuhkan Ecoliteracy’, Jurnal Cakrawala Pendas, 8.1 (2022), 147–56

Vismaia Damaianti, Syamsudin AR, Metode Penelitian Pendidikan Bahasa. Bandung: Rosdakarya, 2006.

Wasty soemanto., Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 1990.




DOI: https://doi.org/10.36915/la.v5i1.106

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Sugirma Sugirma, Dian Risky Amalia, Nurhadi Nurhadi, Wildana Wargadinata, Siti Sulaikho

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED AND ABSTRACTED BY:


Editorial Office:

Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab,  E-ISSN:2722-1180 | E-ISSN:2722-1199

Arabic Education Department, Faculty of Education and Teachers Training, Institut Agama Islam DDI Polewali Mandar, Sulawesi Barat. e-mail: loghatarabi.pbajournal@ddipolman.ac.id.

Jl. Gatot Soebroto No. 61 Kel. Madatte Polewali Kab. Polewali Mandar, Sulawesi Barat 91311, Indonesia

Creative Commons License

Loghat Arabi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License