Analisis Bahan Ajar “ Hayya Nata’allam al-Arabiyah” Kelas XII SMA/SMK Perspektif Teori Abdullah Al-Gali dan Abdul Hamid Abdullah / Analysis of Teaching Materials "Hayya Nata'allam al-Arabiyah" Class XII SMA/SMK Theory Perspective Abdullah Al-Gali and Abdul Hamid Abdullah
Abstract
Teaching material is a fundamental component of the curriculum used in the Arabic learning process. Its effectiveness is measured by how well it meets learning objectives. Furthermore, the learning process involves the interconnected roles of teachers, students, and materials, which collectively determine the success of learning. An analysis of appropriate criteria for material compilation is crucial to ensure alignment with educational principles. This study focuses on evaluating the teaching material presented in the Arabic book “Hayya Nata'allam al-'Arabiyyah” class XII SMA/SMK. The research aims to assess the quality of this material using Abdullah al-Ghali and Abdul Hamid Abdullah’s perspectives, which emphasize cultural and social principles, psychological principles, and language and education principles. The methodology employed in this study is content analysis, enabling an in-depth evaluation based on these established standards. The findings reveal several deficiencies in the teaching material, necessitating revisions in each principle highlighted by the scholars. This study contributes to the development of teaching materials by guiding teachers to emphasize the necessary educational principles.
Abstrak: Bahan ajar merupakan komponen utama dalam kurikulum yang digunakan dalam proses pembelajaran bahasa Arab. Efektivitasnya diukur berdasarkan sejauh mana bahan ajar tersebut mencapai tujuan pembelajaran. Selain itu, proses pembelajaran melibatkan peran guru, siswa, dan materi sebagai satu kesatuan yang saling terkait dalam menentukan keberhasilan pembelajaran. Analisis terhadap kriteria penyusunan bahan ajar yang sesuai menjadi penting untuk memastikan kesesuaian dengan prinsip-prinsip pendidikan. Penelitian ini berfokus pada evaluasi bahan ajar yang disajikan melalui buku Bahasa Arab “Hayya Nata'allam al-'Arabiyyah” kelas XII SMA/SMK. Penelitian ini bertujuan untuk menilai kualitas bahan ajar menggunakan perspektif Abdullah al-Gali dan Abdul Hamid Abdullah yang menitikberatkan pada asas budaya dan sosial, asas psikologi, serta asas bahasa dan pendidikan. Metode yang digunakan adalah analisis konten untuk mengevaluasi bahan ajar secara mendalam berdasarkan standar penilaian yang ditetapkan. Hasil penelitian menunjukkan beberapa kekurangan dalam bahan ajar ini sehingga diperlukan revisi pada setiap aspek yang diungkapkan oleh para tokoh. Penelitian ini memberikan kontribusi dalam pengembangan bahan ajar dengan memberikan panduan kepada guru untuk menitikberatkan pada prinsip-prinsip pendidikan yang dibutuhkan.Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afroni, Mochamad. “Kriteria Telaah Materi Ajar Bahasa Arab.” Madaniyah 12, no. 1 (2022): 99–110. doi:10.58410/madaniyah.v12i1.456.
Al-Gali, Abdullah, and Abdul Hamid Abdullah. Menyusun Buku Ajar Bahasa Arab. Edited by E Yuan Acitra, S. Padang: Akademia Permata, 2012.
Albab, Dehendar Ulil. “Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Mi Kelas Iv Kurikulum 2013 Terbitan Kemenag Ri Tahun 2020.” Jurnal Al-Maqayis 5, no. 1 (2021): 1. doi:10.18592/jams.v6i2.5217.
Berti, Margherita. “Cultural Representations in Foreign Language Textbooks: A Need for Change.” Journal of the National Council of Less Commonly Taught Languages 27 (2020).
Ernanida, Ernanida, and Rizki Al Yusra. “Media Audio Visual Dalam Pembelajaran PAI.” Murabby: Jurnal Pendidikan Islam 2, no. 1 (2019): 101–12. doi:10.15548/mrb.v2i1.333.
Halimah, Lely. “Pemberdayaan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Dalam Upaya Meningkatkan Kompetensi Berbahasa Indonesia Siswa Kelas 4 SD Laboratorium UPI Kampus Cibiru.” Jurnal Pendidikan Dasar, no. 10 (2008): 1–7. http://file.upi.edu/Direktori/JURNAL/PENDIDIKAN_DASAR/Nomor_10-Oktober_2008/Pemberdayaan_Lingkungan_Sebagai_Sumber_Belajar_dalam_Upaya_Meningkatkan_Kompetensi_Berbahasa_Indonesia_Siswa_Kelas_4_SD_Laboratorium_UPIKampus_Cibiru.pdf.
Imania, Kuntum Annisa, and Siti Khusnul Bariah. “Rancangan Pengembangan Instrumen Penilaian Pembelajaran Berbasis Daring-Design of Development of Online-Based Learning Assessment Instruments.” Jurnal Petik 5, no. 1 (2019): 31–47.
Iqbaluddin, Dicky, and Aufia Aisa. “Asas Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab (Soasial Budaya, Psikologis, Kebahasaan).” El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama 8, no. 1 (2020): 112.
Izomi, Syahrul. “Aspek Psikologis Dan Metodologis Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Mi Al-Amin Pejeruk Kota Mataram.” Ibtida’iy : Jurnal Prodi PGMI 8, no. 2 (2023): 10. doi:10.31764/ibtidaiy.v8i2.19654.
Jhon, Gray. Critical Perspectives on Language Teaching Material. London, UK: Palgrave Macmillan London, 2013. doi:doi.org/10.1057/9781137384263.
Meduri, Ni Rury Heranda, Rangga Firdaus, and Helmy Fitriawan. “Efektifitas Aplikasi Website Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik.” Akademika 11, no. 02 (2022): 283–94. doi:10.34005/akademika.v11i02.2272.
Muhaimin. Model Pengembangan Kurikulum & Pembelajaran Dalam Pendidikan Islam Kontemporer Di Sekolah/Madrasah Dan Perguruan Tinggi. Cetakan I. Malang: UIN MALIKI PRESS, 2016.
Palupi, Pri, Alfi Alfi Laila, and Novi Nitya Santi. “Analisis Kemampuan Mencermati Gagasan Pokok Dan Gagasan Pendukung Dari Teks Tulis Melalui Model Pembelajaran Cooperative, Integrated, Reading, And Composition (CIRC).” TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar 7, no. 2 (2021): 119–34. doi:10.24042/terampil.v7i2.6619.
Rani, Samsuar a. “Pembelajaran Bahasa Arab Berbsis Teknologi Informasi Komunikasi.” At-Ta’dib 9, no. 02 (2017): 163–77.
Risager, Karen. Representations of the World in Language Textbooks. Clevadon: Multilingual Matters, 2018.
Sari, Lifda, Taufina Taufina, and Farida Fachruddin. “Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Dengan Menggunakan Model PJBL Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 4, no. 4 (2020): 813–20. doi:10.31004/basicedu.v4i4.434.
Snyder, Hannah. “Literature Review as a Research Methodology: An Overview and Guidelines.” Journal of Business Research 104, no. March (2019): 333–39. doi:10.1016/j.jbusres.2019.07.039.
Suharsono, Suharsono, and M. Akzomi Zakawali. "Analisis Materi Nahwu Dalam Kitab Audlohul Manahij Fi Mu’Jam Qowa’Idul Lughoh Al ‘Arobiyah." Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab 3.1 (2022): 71-78. https://journal.ibrahimy.ac.id/index.php/Lahjah/article/view/1805
Sumartini, Tina Sri. “Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Langkah Polya.” Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Garut 5, no. 2 (2016): 1–7. https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:jfDgJQUQWmcJ:scholar.google.com/+Peningkatan+Kemampuan+Pemecahan+Masalah+Matematis+Siswa+melalui+Pembelajaran+Berbasis+Masalah&hl=id&as_sdt=0,5.
Syaifullah, Muhammad, and Nailul Izzah. “Kajian Teoritis Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab.” Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab 3, no. 1 (2019): 127. doi:10.29240/jba.v3i1.764.
Zaki, Mohammad. “Urgensi Bahan Ajar Bahasa Arab Sebagai Penentu Dalam Proses Belajar Mengajar.” AL-AF’IDAH: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Pengajarannya 5, no. 1 (2022): 92–104. doi:10.52266/al-afidah.v5i1.876.
DOI: https://doi.org/10.36915/la.v5i2.124
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Refiyana Yolanda, Leny Octriana, Abdul Wahab Rosyidi, Suci Ramadhanti Febriani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
INDEXED AND ABSTRACTED BY:
Editorial Office:
Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab, E-ISSN:2722-1180 | E-ISSN:2722-1199
Arabic Education Department, Faculty of Education and Teachers Training, Institut Agama Islam DDI Polewali Mandar, Sulawesi Barat. e-mail: loghatarabi.pbajournal@ddipolman.ac.id.
Jl. Gatot Soebroto No. 61 Kel. Madatte Polewali Kab. Polewali Mandar, Sulawesi Barat 91311, Indonesia
Loghat Arabi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
.png)
.png)
.png)


_(1).png)
.png)
.png)
_(2)_(1).png)
_(1).png)
2.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
