Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru Bahasa Arab Melalui Modul Berbasis HOTS / Increasing the Pedagogical Competency of Arabic Teachers Through HOTS-Based Modules
Abstract
Arabic teachers' pedagogical competence in understanding the concept of HOTS-based learning is still minimal. On that basis, increasing teacher pedagogical competence through HOTS-based training aims to encourage teachers to have the capacity to internalize HOTS-based values in the learning process. So, this research aims to identify the increasing teacher pedagogical competence through the Modul based on the HOTS. The service sample consisted of 25 teachers from Limapuluh Kota Regency and Payakumbuh City and the used a Service Learning (SL) approach for the method. The stages of this activity consist of three parts, namely: 1) The need for pedagogical competence is achieved 100% through the results of discussions and case studies as well as distribution of question instruments on Google Form; 2) the mentoring stage includes steps to analyze KI and KD, formulate learning objectives, prepare research instruments and design HOTS-based modules; 3) while the effectiveness level of this assistance reaches 100%. The impact obtained is increasing insight, establishing good and communicative relationships between Arabic language teachers at Madrasah Aliyah level and the birth of Arabic language teaching modules that can be used in Arabic language learning for the 2023/2024 academic year.
Abstrak: Kompetensi pedagogi guru bahasa Arab dalam memahami konsep pembelajaran berbasis HOTS masih minim. Atas dasar itu, peningkatan kompetensi pedagogik guru melalui pelatihan berbasis HOTS bertujuan untuk mendorong guru mempunyai kapasitas internalisasi nilai-nilai berbasis HOTS dalam proses pembelajaran. Maka penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi peningkatan kompetensi pedagogik guru melalui modul berbasis HOTS. Sampel penelitian ini terdiri dari 25 orang guru Kabupaten Limapuluh Kota dan Kota Payakumbuh dan menggunakan pendekatan Service Learning (SL) sebagai metodenya. Tahapan kegiatan ini terdiri dari tiga bagian, yaitu: 1) kebutuhan kompetensi pedagogik tercapai 100% melalui hasil diskusi dan studi kasus serta pembagian instrumen soal pada Google Form; 2) tahap pendampingan meliputi langkah menganalisis KI dan KD, merumuskan tujuan pembelajaran, menyiapkan instrumen penelitian dan merancang modul berbasis HOTS; 3) sedangkan tingkat efektivitas bantuan ini mencapai 100%. Dampak yang diperoleh adalah bertambahnya wawasan, terjalinnya hubungan yang baik dan komunikatif antar guru bahasa Arab tingkat Madrasah Aliyah dan lahirnya modul pengajaran bahasa Arab yang dapat digunakan dalam pembelajaran bahasa Arab tahun ajaran 2023/2024.Keywords
Full Text:
PDFReferences
AlGhamdi, Mohammeed A. Arabic Learners Preferences for Instagram English Lessons. English Language Teaching 11, no. 8 (2018): 103.
Andini, Deassy May, and Endang Supardi. Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Efektivitas Pembelajaran Dengan Variabel Kontrol Latar Belakang Pendidikan Guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran 3, no. 1 (2018): 148.
Anwar, Bakri. Kompetensi Pedagogik Sebagai Agen Pembelajaran. Shaut al Arabiyyah 6, no. 2 (2019): 114.
Chusna, Ali Baul, Ahmad Mujib, and Kholidan Antun. Upaya Peningkatan Kemampuan Menyusun Bahan Ajar Online Bagi Guru Bahasa Arab Di Kabupaten Ponorogo. Tsaqofiya : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab 4, no. 1 (2022): 16–27.
Daryanto & Syaiful Karim. Pembelajaran Abad 21. Yogyakarta: Gava Media, 2017.
Diana, Eka. “Urgensi In House Training Dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Di Masa Pandemi Covid-19.” Jurnal Basicedu 5, no. 5 (2021): 32903298. https://www.neliti.com/publications/447993/.
Dwijayanti, Nora. Pembelajaran Berbasis HOTS Sebagai Bekal Generasi Abad 21 Di Masa Pandemi. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan 9, no. 1 (2021).
Erfiana, Nita Agustina Nurlaila Eka, and Nabila Mareza. Pendampingan Guru MI/SD Dalam Pengelolaan Pembelajaran Abad 21 Di SDI Al-Munawwar Tulungagung. The Elementary Journal 1, no. 1 (2023): 3944.
Giarti, Sri. Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru. SCHOLARIA: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 5, no. 3 (2015): 3746. https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/download/26/24/.
Hakim, Rani Ismil. Pengenalan Bahasa Arab Untuk Anak Usia Dini Melalui Ghina Arabiy (Lagu Bahasa Arab) Di TK Al-Munawwar Panyabungan. Journal of Community Dedication and Development 2, no. 1 (2022): 6471. https://jurnal.stain-madina.ac.id/index.php/jcdd/article/view/740/581.
Ismail. Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru PAI Dalam Pembelajaran. Mudarrisuna 4, no. 2 (2015): 704719. https://www.unimed.ac.id/2020/05/19/mengkaji-pandemi-covid-19-dari-kacamata-antropologi/.
Mahmudi, Arifka. Challenges Facing Arabic Language Teachers in Applying Higher-Order Thinking Skills in Teaching Speaking Skills in Public Secondary Schools in Malang. UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, 2020. http://etheses.uin-malang.ac.id/15846/.
Mubarak, Muh Husni, Abdurrahman Wahid Abdullah, and Alimudin Rivai. Pelatihan Desain Multimedia Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Digital E- Learning Bagi Guru Bahasa Arab Di Madrasah Se-Kota Manado. Tarsius: Jurnal Pengabdian Tarbiyah, Religius, Inovatif, Edukatif dan Humanis 4, no. 2 (2022): 4758.
Mujiburrahman, Teungku, Safrizal Safrizal, Zulfahmi Zulfahmi, Murdani Murdani, and Nurbaiti Nurbaiti. Pelatihan Kegiatan Muhadatsah Bahasa Arab Di Asrama Mabna Lughah Dayah Putri Muslimat Samalanga Kabupaten Bireuen. Khadem: Jurnal Pengabdian 1, no. 1 (2022): 158176. https://ejournal.iaialaziziyah.ac.id/index.php/jkdm/article/view/509.
Muradi, Ahmad, Faisal Mubarak, Ridha Darmawaty, and Arif Rahman Hakim. “Higher Order Thinking Skills Dalam Kompetensi Dasar Bahasa Arab.” Arabi : Journal of Arabic Studies 5, no. 2 (2020): 177.
Rahmawati, Rahmawati, and Suci Ramadhanti Febriani. “Investigating the Problems of Learning Arabic for Islamic Universities in the Era of Covid-19 Pandemic. International Journal of Language Education 5, no. 4 (2021): 324336.
Setiadi, Fadlan Masykura, and Zulpina Zulpina. Pelatihan Penguatan Maharah Kalam Bagi Santri Pondok Pesantren Darut Tarbiyah Mandaiing Natal. Jubaedah: Jurnal Pengabdian dan Edukasi Sekolah 2, no. 3 (2022): 319326.
Setyowati, Endah, and Alviani Permata. Service Learning: Mengintegrasikan Tujuan Akademik Dan Pendidikan Karakter Peserta Didik Melalui Pengabdian Kepada Masyarakat. Bakti Budaya 1, no. 2 (2018): 143.
Shofiyah, Noly, Choirun Nisak Aulina, and Nur Efendi. “Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru PAUD Dalam Pembuatan Video Pembelajaran Sains Berbasis Smartphone.” Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, no. 1 (2021): 23–33.
Sirait, Lince. Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru Melalui Pelaksanaan Supervisi Akademik. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 6, no. 1 (2021): 6374.
Utiarahman, Trisnawaty B. Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Melalui Pelatihan Berjenjang. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal 5, no. 3 (2020): 215.
DOI: https://doi.org/10.36915/la.v4i2.156
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Rahmawati Rahmawati, Suci Ramadhanti Febriani, Shofia Nailatul Haq

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
INDEXED AND ABSTRACTED BY:
Editorial Office:
Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab, E-ISSN:2722-1180 | E-ISSN:2722-1199
Arabic Education Department, Faculty of Education and Teachers Training, Institut Agama Islam DDI Polewali Mandar, Sulawesi Barat. e-mail: loghatarabi.pbajournal@ddipolman.ac.id.
Jl. Gatot Soebroto No. 61 Kel. Madatte Polewali Kab. Polewali Mandar, Sulawesi Barat 91311, Indonesia
Loghat Arabi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License