Interpretasi Makna Denotasi dan Konotasi dalam Lagu “Wa Ana Ma’ak” oleh Mohammed Alsahli / Interpretation of the Meaning of Denotation and Connotation in the Song “Wa Ana Ma'ak” by Mohammed Alsahli
Abstract
Songs often serve as a medium to express deep emotions and thoughts within our culture. Mohammed Alsahli's song "Wa Ana Ma’ak" is a compelling example for analysis, depicting the emotional complexity between two individuals through its powerful lyrics. The aim of this research is to analyze and interpret the denotative and connotative meanings embedded in the lyrics of "Wa Ana Ma’ak", and to explore how these lyrics emotionally and spiritually affect listeners. The method employed involves a deep textual analysis, focusing on linguistic expression and contextual meaning within the song lyrics. This approach includes repeated readings of the lyrics, identifying both literal and implicit meanings, and gaining a deeper understanding of the singer's intended message. The results of the analysis reveal that the denotative meaning of the song portrays direct feelings of love and longing between two individuals. Conversely, its connotative meaning surpasses literal interpretation to explore themes such as strong emotional dependency, deep commitment, and the happiness derived from a partner's presence. These lyrics offer profound insights into the complexity of human relationships and how true love can shape and deeply influence one's life.
Abstrak: Lagu-lagu sering kali menjadi medium untuk mengungkapkan emosi dan pemikiran yang mendalam dalam budaya kita. Lagu "Wa Ana Ma’ak" oleh Mohammed Alsahli adalah salah satu contoh yang menarik untuk dianalisis, karena melalui liriknya yang kuat, lagu ini menggambarkan kompleksitas hubungan emosional antara dua individu. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis dan menginterpretasikan makna denotatif dan konotatif yang terkandung dalam lirik lagu "Wa Ana Ma’ak", serta untuk mengeksplorasi bagaimana lirik-lirik ini mempengaruhi pendengarnya secara emosional dan spiritual. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis teks secara mendalam, dengan fokus pada ekspresi bahasa dan makna kontekstual dalam lirik lagu. Pendekatan ini melibatkan pembacaan berulang-ulang terhadap lirik, identifikasi makna denotatif (literal) dan konotatif (implisit), serta pemahaman lebih dalam terhadap pesan yang ingin disampaikan oleh penyanyi. Hasil analisis menunjukkan bahwa makna denotatif dalam lagu ini menggambarkan perasaan cinta dan kerinduan secara langsung antara dua individu. Di sisi lain, makna konotatifnya melampaui arti harfiah untuk mengeksplorasi tema-tema seperti ketergantungan emosional yang kuat, komitmen yang dalam, dan kebahagiaan yang didapat dari kehadiran pasangan. Lirik-lirik ini menawarkan pandangan yang dalam tentang kompleksitas hubungan manusiawi, serta bagaimana cinta sejati dapat membentuk dan mempengaruhi kehidupan seseorang secara mendalam.Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, Suharsimi, ‘Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik’, Jakarta: PT Rineka Cipta, 2007
Hadi, Irfan, ‘Denotative and Connotative Meaning Analysis in the Greatest Showman Album’, Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 3.2 (2021)
Hardani, Helmina Andriani, Jumari Ustiawaty, Evi Fatmi Utami, Ria Rahmatul Istiqomah, Roushandy Asri Fardani, and others, Buku Penelitian Kualitatif & Kuantitatif, 2020
Hayati, Aini Nur, and Nailatul Nuril Jadidah Nuril Jadidah, ‘Analisis Makna Denotatif dan Konotatif dalam Novel Dua Barista Karya Najhaty Sharma (Kajian Semantik)’, Jurnal PENEROKA, 2.1 (2022)
Herianah, Herianah, Jusmianti Garing, Nuraidar Agus, Jerniati Jerniati, Hastianah Hastianah, and M. Ridwan, ‘Denotative and Conotative Meanings of Panasuan Language: Minor Language Conservation Efforts in West Sulawesi’, 2022
Husin, Muhammad, ‘Gaya Bahasa Pada Lirik Lagu Hindia dalam Album Menari Dengan Bayangan’, Prosiding Seminar Nasional Sasindo, 2.1 (2021)
Isbah, Faliqul, Rizki Fauzi, and M. Fairuz Rosyid, ‘The Semantic Meaning of the Terms of Religious Moderation in the Qur’an from the Perspective of Muqotil Ibn Sulaiman Al-Balkhy/ المعنى الدلالي لتواسط الدّيني في القرآن من وجهة نظر مقاتل ابن سليمان البلخي’, ATHLA : Journal of Arabic Teaching, Linguistic and Literature, 3.1 (2022)
Lestari, Hana Putri, ‘Analisis Wacana Kritis Lirik Lagu “Lexicon” Ciptaan Isyana Sarasvati’, UNDAS: Jurnal Hasil Penelitian Bahasa Dan Sastra, 17.1 (2021), 47
Putri, Resa Pratiwi, ‘Pengaruh Sosial Dalam Lirik Antassalam Karya Maher Zain : Analisis Sosiologi Sastra’, TheGIST, 4.2 (2022)
Rozak, Abdul, Haria Nanda Pratama, and Rico Gusmanto, ‘Analisis Melodi Lagu Aneuk Yatim Ciptaan Rafly Kande’, Besaung : Jurnal Seni Desain Dan Budaya, 5.2 (2021)
Setiani, Rulik, ‘Denotative and Connotative Meaning Used in Writing Poetry’, Edukasi Lingua Sastra, 18.2 (2020)
Sugiono. ‘Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif.Pdf’, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D, 2014
إكراما, نسوى, and إخوان نور رئيس, ‘دراسة نطرية: علم الدلالة’, MUDALLA : Proceeding International Conference on Arabic Language, 1.1 (2021)
الشريف, أنداء حسن بن محمد, ‘المعنى في علم الدلالة والمعنى في علم التداولية’, المجلة العربية مداد, 7.21 (2023)
DOI: https://doi.org/10.36915/la.v5i1.230
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Miftahul Mufid, M Iqbal Tawakkal, Mujahid Mujahid
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
INDEXED AND ABSTRACTED BY:
Editorial Office:
Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab, E-ISSN:2722-1180 | E-ISSN:2722-1199
Arabic Education Department, Faculty of Education and Teachers Training, Institut Agama Islam DDI Polewali Mandar, Sulawesi Barat. e-mail: loghatarabi.pbajournal@ddipolman.ac.id.
Jl. Gatot Soebroto No. 61 Kel. Madatte Polewali Kab. Polewali Mandar, Sulawesi Barat 91311, Indonesia
Loghat Arabi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License