Arabic Language Learning Model in the Era of Independent Curriculum that is Relevant in the 21st Century / Model Pembelajaran Bahasa Arab di Era Kurikulum Merdeka yang Relevan di Abad Ke-21
Abstract
Arabic, which since 1972 has become an international language and is the official language of 25 countries in the world, is increasingly widespread. Arabic language learning continues to develop, both from methods, learning media to the curriculum used. This study aims to determine the models of Arabic language learning in the era of independent curriculum that are relevant in the 21st century. This research uses a descriptive method with a qualitative approach. Data is obtained by literature study (libraby research), namely by collecting, processing, and analyzing data related to the Arabic learning model in the independent curriculum. The result of this study is that there are 5 learning models that are relevant to learning Arabic curriculum Merdeka in the 21st century. Among them are: 1) Project Based Learning (PjBL) Model, 2) Problem Based Learning (PBL) Learning Model, 3) Inquiry Based Learning Model, 4) Discovery Learning Model and 5) Cooperative Learning Model.
Abstrak: Bahasa Arab yang sejak 1972 menjadi bahasa internasional dan menjadi bahasa resmi 25 negara di dunia semakin tersebar luas. Pembelajaran bahasa Arab terus berkembang, baik dari metode, media pembelajaran hingga kurikulum yang digunakan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui model pembelajaran bahasa Arab di era kurikulum merdeka yang relevan di abad ke-21. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Data diperoleh melalui studi literatur (libraby research), yaitu dengan mengumpulkan, mengolah, dan menganalisis data yang berkaitan dengan model pembelajaran bahasa Arab dalam kurikulum mandiri. Hasil penelitian ini adalah terdapat 5 model pembelajaran yang relevan dengan pembelajaran kurikulum bahasa Arab Merdeka di abad ke-21. Diantaranya adalah: 1) Model Project Based Learning (PjBL), 2) Model Problem Based Learning (PBL), 3) Model Inquiry Based Learning, 4) Model Discovery Learning dan 5) Model Cooperative Learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ardianti, Resti, Eko Sujarwanto, and Endang Surahman. “Problem-Based Learning: Apa Dan Bagaimana.” Diffraction 3, no. 1 (2022): 27–35. https://doi.org/10.37058/diffraction.v3i1.4416.
Arsyad, Muhammad, and Elsya Febiana Fahira. Model-Model Pembelajaran Dalam Kurikulum Merdeka, 2024.
Azhari, Ahmad, Zakiyah Arifa, Qulyubi Mahsan Nasukha Rais, and Muhammad Hidayatullah. “Konsep Pembelajaran Perspektif Ibnu Khaldun Dan Relevansinya Pada Pembelajaran Bahasa Arab Di Abad 21.” Studi Arab 12, no. 2 (2021): 120–33. https://doi.org/10.35891/sa.v12i2.2854.
Basmala, Mujahid, Rahmat R, Hamzah, and Basri Mahmud. “Peran Mu’askar Al-Lughah Dalam Meningkatkan Keterempilan Berbicara Bahasa Arab.” Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab 4, no. 2 (2023): 1–16. https://www.journal.iaiddipolman.ac.id/index.php/loghat/article/view/47
Depin, Habib Nurwahid, Franklin Yohanes Sulla, and Yusawinur Barella. “Inquiry Learning: Pengertian, Sintaks Dan Contoh Implementasi Di Kelas.” Indonesian Journal on Education and Learning 1, no. 2 (2024): 39–43.
Dwi Puspitasari, Yunia, and Wisda Miftakhul Ulum. “Studi Kepustakaan Siswa Hiperaktif Dalam Pembelajaran Di Sekolah.” Jurnal Didika: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar 6, no. 2 (2020): 304–13. https://doi.org/10.29408/didika.v6i2.2507.
Hamzah, “ Telaah Metode Pembelajaran Bahasa Asing dalam Dimensi Historis: Dari Era Metode sampai Era Pasca,” International Conference on Education, Islamic Studies, and Local Wisdom (ICEIL) 2022. https://jurnal.stainmajene.ac.id/index.php/iceil/article/view/488
Mahmudi, Ihwan, and Fitri Masturoh. “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2023, 207–32.
Maumude, Kasjan. “Penerapan Model Pembelajaran Inquiry Based Learning Terhadap Hasil Belajar Fisika Kelas XI Madrasah Aliyah Galesong Selatan,” 2023.
Moh. Zainul Muttaqin. “Penerapan Discovery Learning Dengan Media Kartu Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Arab.” Artickel 2, no. 2 (2022): 1075–83. https://e-proceedings.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/PPGAI/article/view/1137.
Mones, Anselmus Y, Aristiawan, Muhtar, and Deasy Irawati. “Project Based Learning (PJBL) Perspektif Progresivisme Dan Konstruktivisme.” Prosiding Seminar Nasional “Peran Teknologi Pendidikan Menuju Pembelajaran Masa Depan: Tanatngan Dan Peluang,” 2023, 1–11. https://if.binadarma.ac.id/document/1667374163_Panduan_Pelaksanaan_Mata Kuliah Project.pdf.
Nasution, Novita Sari, and Lahmuddin Lubis. “Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Islam.” Jurnal Simki Pedagogia 6, no. 1 (2023): 181–91. https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v2i2.232.
Nur Fuadi, Abdul Hafizh, Fathi Hisyam Panagara, Nurul Izzah, and Muassomah. “Penerapan Permainan Nahwu Matching dalam Pembelajaran Isim Isyārah” 7, no. 1 (2024): 501–16.
Nuraina, Shintya, and Siti Marwati. “Pengunaan Model Cooperative Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Arab MTsN 2 Bandung Barat” 4, no. 8 (2024).
Nurdianto, Talqis, and Noor Azizi bin Ismail. “Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Common European Framework Of Reference For Language ( CEFR ) Di Indonesia.” Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 6, no. 1 (2020): 13. https://doi.org/10.14421/almahara.2020.061-01.
Ramdani, Nurlaela Siti. “Analisis Model Pembelajaran Inquiry dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar.” Titutional Environment and Entrepreneurial Cognitions: A Comparative Business Systems Perspective. Entrepreneurship Theory and Practice., 2021.
Rindang Sari, Puti, Muassomah, Slamet Daroini, and Idrusz Muchsin bin Agil. “Penerapan Game To Be Detective Untuk Menyusun Kalimat Tanya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Loghat Arabi 4, no. 1 (2023).
Sahrir, Muhammad Sabri, Nurulhuda Osman, and Ilyani Syiham Muhammad. “Aplikasi ‘ Konsep 4C ’ Pembelajaran Abad Ke -21 Dalam Kalangan Guru Pelajar Sarjana Mod Pengajian Pendidikan Bahasa Arab Cuti Sekolah UIAM Application of ‘ 4C Concept ’ in 21st Century Learning Among Student Teachers for Master in Education for Arabic in.” E-Jurnal Bahasa Dan Linguistik 2, no. 1 (2020): 12–22.
Samala, Agariadne Dwinggo, Ambiyar Ambiyar, Nizwardi Jalinus, Ika Parma Dewi, and Yose Indarta. “Studi Teoretis Model Pembelajaran: 21st Century Learning Dan TVET.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 4, no. 2 (2022): 2794–2808. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2535.
Setyawan, Cahya Edi, and Ahsan. “Arah Perencanaan Pembelajaran Bahasa Arab Abad 21” 9 (2020): 55–82.
Sudibyo, Tri, Tyas Deviana, and Arisita Widura. “Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Materi Peristiwa Seputar Proklamasi Kemerdekaan Indonesia Melalui Model Problem Based Learning (PBL) Di SDN Kepatihan 1 Tulungagung,” 2024.
Susiawati, Iis, and Dadan Mardani. “Bahasa Arab Bagi Muslim Indonesia Antara Identitas Dan Cinta Pada Agama.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling 4 (2022): 1349–58.
Thabroni, Gamal. “Project Based Learning: Pengertian, Kelebihan, Sintaks, Dsb,” 2022. https://serupa.id/project-based-learning/.
Usaid Uzza, Hamzah, and Dwi Setia Kurniawan. “Studi Komparasi Kurikulum 2013 Dan Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Di Madrasah.” JIT: Jurnal Ilmu Tarbiyah 2, no. 1 (2023): 91–108.
Vahlepi, Sahrizal, Helty, and Friscilla Wulan Tersta. “Implementasi Model Pembelaaran Berbasis Case Method Dan Project Based Learning Dalam Rangka Mengakomodir Higher Order Thinking Skill Mahasiswa Dalam.” Jurnal Pendidikan Tambusai 5, no. 3 (2021): 10153–59.
Wulandari, Amalia Rahajeng, Suparmanto, Vina Ri’ayatillah, Iska Rahmatul Wipqi, and Marina Ishak. “Strategi Pengembangan Diri Mahasiswa Melalui Kurikulum Merdeka Belajar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Di Jurusan Pendidikan Bahasa Arab FTK UIN Mataram.” Jurnal Al-Tarqiyah Pendidikan Bahasa Arab 6 (2023): 184–87.
DOI: https://doi.org/10.36915/la.v6i1.282
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Safina Nurrahma, Candra Suryanto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
INDEXED AND ABSTRACTED BY:
Editorial Office:
Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab, E-ISSN:2722-1180 | E-ISSN:2722-1199
Arabic Education Department, Faculty of Education and Teachers Training, Institut Agama Islam DDI Polewali Mandar, Sulawesi Barat. e-mail: loghatarabi.pbajournal@ddipolman.ac.id.
Jl. Gatot Soebroto No. 61 Kel. Madatte Polewali Kab. Polewali Mandar, Sulawesi Barat 91311, Indonesia
Loghat Arabi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License