Efektivitas Praktek Pengalaman Lapangan Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Terhadap Kompetensi Mengajar Mahasiswa / The Effectiveness of Field Experience Practice in Arabic Language Education Study Program on Students' Teaching Competence

Irfan Irfan, Wahab Wahab, Eva Gusmira, Abdul Qoyyim

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of field experience practice on students' pedagogical, personality, social and professional competencies. Effectiveness is assessed from the perception of supervising teachers. The research sample was taken using the purposive random sampling technique, namely schools that have arabic language supervising teachers from 38 schools. The research method uses mixed method research with a sequential strategy of the explanatory type. Data collection techniques using questionnaires, interviews and documentation. The content validity test was carried out by three experts and the construct validity test. The reliability test used SEM-PLS version 3.0. The data analysis technique used was the mixed method technique. Quantitative analysis used the mean formula which was continued with qualitative analysis. The results of the study found that students' pedagogical and social competencies were high and had very high personality and professional competencies. The results of the interview found several shortcomings in students' pedagogical competencies, namely in making lesson plans, and making computer-based learning media. The shortcomings in social competence are unequal relationships with teachers and the school environment. This is the basis for development for program managers to be able to improve student competency before PPL students.

Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk menentukan efektivitas praktek pengalaman lapangan terhadap kompetensi pedagogik, kepribadian, sosial dan profesional mahasiswa. Efektivitas dinilai dari penilaian guru pamong. Sampel penelitian diambil menggunakan teknik Purposive Random Sampling yaitu sekolah yang memiliki guru pamong bahasa arab dari 38 sekolah. Metode penelitian menggunakan Mixed Method Research dengan strategi sequential tipe Explanatory. Teknik pengumpulan data dengan teknik angket, wawancara dan dokumentasi. Uji validitas isi dilakukan oleh tiga orang ahli dan uji validitas konstruk. Uji reliabilitas menggunakan SEM-PLS versi 3.0. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik mixed method. Analisa kuantitatif menggunakan rumus mean yang dilanjutkan dengan analisa kualitatif. Hasil penelitian menemukan kompetensi pedagogik dan kompetensi sosial mahasiswa tinggi serta memiliki kompetensi kepribadian dan kompetensi profesional yang sangat tinggi. Hasil wawancara menemukan beberapa kekurangan dalam kompetensi pedagogik mahasiswa yaitu dalam pembuatan RPP, dan pembuatan media pembelajaran berbasis komputer. Kekurangan dalam kompetensi sosial adalah pergaulan yang kurang merata dengan guru, dan lingkungan sekolah. Hal ini menjadi dasar pengembangan bagi pengelola program agar dapat meningkatkan kompetensi mahasiswa sebelum mahasiswa PPL.


Keywords


Effective; Pedagogical Competence; Social Competence; Professional Competence; Personality Competence

Full Text:

PDF

References


Abbas, Ngatmin, Slamet Budiyono, and Churun Maslachah. “Persepsi Siswa Terhadap Kemampuan Mengajar Praktek Pengalaman Lapangan di Madrasah Negeri 1 Surakarta.” AKHLAQUL KARIMAH: Jurnal Pendidikan Agama Islam 2, no. 2 (2023): 126–142.

Adiyono, Yulianti, Muhammad Azmi, Evy Fitriatun Nisa, Indah Savira Aurelita, Zulfa, and Rahmawati. “Konkretisasi Mahasiswa Praktek Pengalaman Lapangan (PPL) Stit Ibnu Rusyd Tanah Grogot Di MTs Negeri 1 Paser.” Journal of Community Dedication 2, no. 4 (2022): 231–245.

Arifin, M, and Barnawi. Micro Teaching. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2015.

Fahrudin, Ahmad, and Arbaul Fauziah. “Persepsi Mahasiswa IAIN Tulungagung Terhadap Pelaksanaan Program Magang di MTSN 2 Kota Blitar.” Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam 8, no. 2 (January 4, 2021): 377–400.

Fanani, Moh Zainal. “Persepsi Guru Pamong Terhadap Pelaksanaan Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Mahasiswa.” Realita 14, no. 2 (2016): 220–233.

Izzah, Abidatul, and Ratna Widyastuti. “Prediksi Kelulusan Mata Kuliah Menggunakan Hybrid Fuzzy Inference System.” Register: Jurnal Ilmiah Teknologi Sistem Informasi 2, no. 2 (2016): 60.

Jayanti, Komang Nonik, Dan Komang Trisna, Sari Dewi, Sekolah Tinggi, Ilmu Ekonomi, Satya Dharma, and Singaraja Bali. “Dampak Masa Kerja, Pengalaman Kerja, Kemampuan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan.” JEMBA: Jurnal Ekonomi Pembangunan, Manajemen dan Bisnis, Akuntansi 1, no. 2 (2021).

Masrizal. “Mixed Method Research.” Jurnal Kesehatan Masyarakat 6, no. 2 (2012): 53–56.

Mulyasa, E. Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007.

Niu, Shuanghong Jenny, Hannele Niemi, Vilhelmiina Harju, and Leila Pehkonen. “Finnish Student Teachers’ Perceptions of Their Development of 21st-Century Competencies.” Journal of Education for Teaching 47, no. 5 (2021): 638–653.

Prabaningrum, Epifania. “Epivania.” Universitas Sanata Dharma, 2007.

Pradihitya, Vian Elsa Christ, Dedi Kuswandi, and Agus Wedi. “Persepsi Mahasiswa Pada Kajian dan Praktik Lapangan JurusanTeknologi Pendidikan.” Jinotep 4, no. 2 (2014): 63–69.

Putri, Nuristiqamah Awaliyah, Syamsudduha, and M Shabir. “Alasan Mahasiswa Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Belum Menguasai Keterampilan Dasar Mengajar.” Jurnal Idaarah 3, no. 1 (2019): 68–80.

Rhamayanti, Yuni. “Pentingnya Keterampilan Dasar Mengajar Bagi Mahasiswa Praktek Pengalaman Lapangan (PPL) Prodi Pendidikan Matematika.” EKSAKTA Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA 3, no. 1 (2018): 65–72.

Riduwan. Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Penerbit Alfabeta, 2018.

Setiawan, I, and S Mulyati. “Efektivitas Mata Kuliah Pembelajaran Mikro (Microteaching) Terhadap Keterampilan Dasar Mengajar dan Kesiapan Mengajar. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi” 15, no. 2 (2018): 51–60. https://journal.uniku.ac.id/index.php/Equilibrium.

Slameto. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta, 2003.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2018.

Sutiono, Dr. “Profesionalisme Guru.” Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam 4, no. 2 (December 15, 2021): 16–25.

Wahyuningrum, Dila Indah, and Jamilin Tinambunan. “Persepsi Guru Pamong Terhadap Praktik Mengajar Mahasiswa Program Pengalaman Lapangan (PPL).” Journal of Language, Education, Linguistics, and Culture (J-LELC) 1, no. 3 (2021).

Winarti, Puji. “Persepsi Guru Pamong Terhadap Kompetensi Mahasiswa Pengalaman Lapangan (PPL) Prodi PGSD FKIP Di Sekolah Dasar di Wilayah Kecamatan Barat Dan Timur Tahun Akademik 2018/2019.” Jurnal Wawasan Pengembangan Pendidikan 7, no. 1 (2020).

Yulmasita Bagou, Dewi, and Arifin Suking. “Analisis Kompetensi Profesional Guru.” Jambura Journal of Educational Management 1, no. 2 (2020): 122–130.




DOI: https://doi.org/10.36915/la.v6i1.311

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Eva Gusmira, Irfan Irfan, Wahab Wahab, Abdul Qoyyim

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED AND ABSTRACTED BY:


Editorial Office:

Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab,  E-ISSN:2722-1180 | E-ISSN:2722-1199

Arabic Education Department, Faculty of Education and Teachers Training, Institut Agama Islam DDI Polewali Mandar, Sulawesi Barat. e-mail: loghatarabi.pbajournal@ddipolman.ac.id.

Jl. Gatot Soebroto No. 61 Kel. Madatte Polewali Kab. Polewali Mandar, Sulawesi Barat 91311, Indonesia

Creative Commons License

Loghat Arabi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License