A Comparative Study of the 2013 Curriculum and Merdeka Curriculum in Arabic Language Learning at Madrasah / Studi Perbandingan Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah

Mirza Muhammad Ilham Madani, Nana Jumhana, Ahmad Faroji

Abstract


This study compares the 2013 Curriculum and the Merdeka Curriculum in Arabic language learning in Madrasah, particularly at the senior secondary level (Madrasah Aliyah). The 2013 Curriculum systematically develops language skills through communicative, functional, and contextual approaches, while the Merdeka Curriculum is more flexible, emphasizing global communication and understanding of Islam from authentic sources. This qualitative research is through the analysis of official curriculum policy documents from Madrasahs. The findings show that the Merdeka Curriculum provides greater freedom to students in diverse communication contexts, while the 2013 Curriculum is more structured in building basic competencies. The text-based approach in the Merdeka Curriculum improves students' critical and analytical thinking skills, but its implementation requires well-prepared teachers and adequate learning materials. This research highlights the need for flexible teaching strategies that are tailored to the needs of students and reinforces the use of skills-based assessments for more comprehensive evaluation. Further research is recommended on the effectiveness of text-based learning, teachers' readiness to adopt these methods, and the integration of technology in Arabic language education to improve student learning outcomes.

 Abstrak: Penelitian ini membandingkan Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka dalam pembelajaran bahasa Arab di Madrasah, khususnya pada jenjang sekolah menengah atas (Madrasah Aliyah). Kurikulum 2013 secara sistematis mengembangkan keterampilan berbahasa melalui pendekatan komunikatif, fungsional, dan kontekstual, sedangkan Kurikulum Merdeka lebih fleksibel, menekankan komunikasi global dan pemahaman Islam dari sumber-sumber otentik. Penelitian kualitatif ini melalui analisis dokumen kebijakan kurikulum resmi dari Madrasah. Temuan penelitian menunjukkan bahwa Kurikulum Merdeka memberikan kebebasan yang lebih besar kepada peserta didik dalam konteks komunikasi yang beragam, sedangkan Kurikulum 2013 lebih terstruktur dalam membangun kompetensi dasar. Pendekatan berbasis teks dalam Kurikulum Merdeka meningkatkan keterampilan berpikir kritis dan analitis peserta didik, tetapi implementasinya membutuhkan guru yang siap dan materi pembelajaran yang memadai. Penelitian ini menyoroti perlunya strategi pengajaran yang fleksibel yang disesuaikan dengan kebutuhan peserta didik dan memperkuat penggunaan penilaian berbasis keterampilan untuk evaluasi yang lebih komprehensif. Penelitian lebih lanjut direkomendasikan mengenai efektivitas pembelajaran berbasis teks, kesiapan guru untuk mengadopsi metode ini, dan integrasi teknologi dalam pendidikan bahasa Arab untuk meningkatkan hasil belajar siswa.


Keywords


Curriculum 2013; Merdeka Curriculum; Arabic Language Learning; Madrasah Aliyah

Full Text:

PDF

References


Bolbakov, R. G., A. V. Sinitsyn, and V. Ya Tsvetkov. “Methods of Comparative Analysis.” Journal of Physics: Conference Series 1679, no. 5 (2020).

Direktorat KSKK Madrasah Direktorat Jendral Pendidikan Islam Kementrian Agama Republik Indonesia. “Keputusan Menteri Agama Nomer 183 Tahun 2019 Tentang Kurikulum Pai Dan Bahasa Arab Pada Madrasah.” Direktorat KSKK Madrasah Direktorat Jendral Pendidikan Islam Kementrian Agama Republik Indonesia (2019): 1–466.

Fatma Wati, Siti Kabariah, Adiyono. “Penerapan Model-Model Pengembangan Kurikulum.” ADIBA: JOURNAL OF EDUCATION 2, no. 4 (2022): 627–635.

Firdaus, Azharudin Adnan, Adika Hary Hermawan, and Khuriyah. “Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Siswa Madrasah Aliyah Darul Ihsan Muhammadiyah Sragen.” INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research 4, no. 3 (2024): 1–9.

Irawan, Andri. “Model Penilaian Autentik Arah Kurikulum Merdeka.” Al-Mujaddid Jurnal Ilmu-Ilmu Agama 6, no. 1 (2024): 9–20.

Kemenag, Direktorat Jenderal Pendidikan Islam. “Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Islam Nomor 3211 Tahun 2022 Tentang Capaian PAI Dan BAHASA ARAB Di Madrasah,” 2022.

Krippendorff, Klaus. SAGE Research Methods Content Analysis: An Introduction to Its Methodology Introduction, 2019.

Laila Faoziyah, Nailul Izzah. “Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Madrasah Aliyah Kelas XI Berdasarkan Kurikulum 2013.” Mantiqu Tayr: Journal of Arabic Language 1, no. 2 (2021): 117–132.

Laily, Idah Faridah. “Pendekatan Komunikatif Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sd/Mi.” Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI 2, no. 1 (2015): 1–17.

Muhartini, Amril Mansur, Abu Bakar. “Pembelajaran Kontekstual Dan Pembelajaran Problem Based Learning.” Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan 4, no. 2 (2023): 27–36.

Natasya Lady Munaroh. “Asesmen Dalam Pendidikan : Memahami Konsep,Fungsi Dan Penerapannya.” Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora 3, no. 3 (2024): 281–297.

Saragih, Muhammad Rizki Dermawan, Faisal Faisal, and Neliwati Neliwati. “Manajemen Pengembangan Bahasa Arab Di Madrasah Tsanawiyah.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 4, no. 1 (2022): 1307–1314.

Sugiharti, E W. “Analisis Komparatif Kurikulum 2013 Dan Merdeka Pada Aspek Perkembangan Bahasa Tingkat Pendidikan Anak Usia Dini (Paud)” (2022). https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/56583.

Syarifah Hanum, Rahmawati. “Implementasi Pendekatan Fungsional Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Metode Community Language Learning.” لسـانـنـا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Pembelajarannya 9, no. 2 (2020): 327.

Triyoso, Anang. “Asesmen Komprehensif Dalam Pembelajaran Sains.” Jurnal Pendidikan 1, no. 1 (2013): 17–23.

Tur’aeni, Een. “Desain Pengembanga Kurikulum Bahasa Arab: Pendekatan Potensi Fitrah.” Al-Ibtikar 8 (2019): 23–37.

Ubabuddin. “Hakikat Belajar Dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar.” IAIS Sambas 1, no. 1 (2019): 18–27.

Usaid Uzza, Hamzah, Uin Sunan Kalijaga Yogyakarta Dwi Setia Kurniawan, and Uin Sunan Kalijaga Yogyakarta. “Studi Komparasi Kurikulum 2013 Dan Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Di Madrasah.” JIT: Jurnal Ilmu Tarbiyah 2, no. 1 (2023): 91–108. https://jurnal.stittanggamus.ac.id/index.php/JIT/article/view/30.

Yusuf Muhtarom, Suharsono Suharsono, Fahmi Syaefudin. “Analisis Materi Buku Ajar Bahasa Arab Sekolah Menengah Pertama Terpadu Rabbi Radiyyah Rejang Lebong.” Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab 3, no. 1 (2022): 55–61.

Zafirah, Afifah, Nurhizrah Gistituati, Alwen Bentri, Ahmad Fauzan, and Yerizon Yerizon. “Studi Perbandingan Implementasi Kurikulum Merdeka Dan Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Matematika: Literature Review.” Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika 8, no. 1 (2024): 276–304.




DOI: https://doi.org/10.36915/la.v6i1.434

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Mirza Muhammad Ilham Madani, Nana Jumhana, Ahmad Faroji

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED AND ABSTRACTED BY:


Editorial Office:

Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab,  E-ISSN:2722-1180 | E-ISSN:2722-1199

Arabic Education Department, Faculty of Education and Teachers Training, Institut Agama Islam DDI Polewali Mandar, Sulawesi Barat. e-mail: loghatarabi.pbajournal@ddipolman.ac.id.

Jl. Gatot Soebroto No. 61 Kel. Madatte Polewali Kab. Polewali Mandar, Sulawesi Barat 91311, Indonesia

Creative Commons License

Loghat Arabi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License